stretching

Stretching w Gdańsku

Stretching to jak sama nazwa wskazuje rozciąganie. Polega na napinaniu, rozluźnianiu a następnie rozciąganiu mięśni. Poprawia motorykę i sprawność fizyczną, uelastycznia i rozciąga mięśnie. Ta forma gimnastyki, choć dziś bardzo popularna, jest wynalazkiem o wiele starszym, zainspirowanym przez zwierzęta drapieżne, głównie koty.

Pierwsze wzmianki o stretchingu pojawiają się już 10 000 lat temu w transkryptach o jodze. Nawet starożytni Grecy i Rzymianie doceniali zalety stretchingu wprowadzając go do musztry wojskowej aby utrzymać swoje armie w najwyższej formie. Od czasów jogi rozciąganie jest wszechobecne nie tylko w sporcie wyczynowym, rekreacyjnym ale także w rehabilitacji.

Stretching jako metoda rehabilitacji stawów w celu poprawienia ich ruchomości,  został zastosowany w Szwecji w 1887 roku. Metoda ta przynosiła bardzo dobre efekty. Zaczęto więc ją promować jako idealną gimnastykę, która pozwala zachować organizm w dobrej formie. Od tamtej pory stretching nabierał co raz większej popularności.

Dziś stretching jest nieodłącznym elementem każdego treningu, zarówno siłowego jak i aerobowego. Doskonały jako rozgrzewka przed treningiem i ćwiczenia rozluźniające po treningu. Sam Arnold  Schwarzenegger promował stretching, jako doskonałą formę ćwiczeń które nadają mięśniom ładny, naturalny, nie skrócony, kształt.

taniec Trójmiasto, nauka tańca Gdańsk, szkoła tańca Trójmiasto

taniec Trójmiasto, nauka tańca Gdańsk, szkoła tańca Trójmiasto

Rodzaje stretchingu i wpływ na organizm.

Stretching poprzez lata przybrał różne formy, jedną z bardziej popularnych jest pilates stworzony przez Josepha Pilatesa w początkach XXw. Choć opiera się on na specjalnych przyrządach jego zasada jest taka sama polegająca na napinaniu rozluźnianiu i rozciąganiu mięsi. Pilates przynosząc doskonałe efekty zdobył sobie wielką popularność r rehabilitacji. Do dziś jest stosowany w szpitalach i centrach rehabilitacyjnych.

 

Dzisiejszy stretching który spotykamy w fitness klubach to połączenie ćwiczeń rozciągających, rozluźniających, pilatesowych i niektórych pozycji jogi.

Stretching można podzielić na 3 rodzaje:

– krążenie stawów,

– statyczne rozciąganie mięśni,

– dynamiczne rozciąganie mięśni (ćwiczenia w ruchu).

Regularnie wykonywany stretching daje wiele korzyści. Jest polecany głównie osobom prowadzącym siedzący tryb życia, skarżącym się na sztywność mięśni lub przykurcze mięśniowe. Już kilka minut dziennie poświęconych na ćwiczenia, daje pozytywne efekty fizyczne i lepsze samopoczucie. Poprawia ruchomość stawów, większa elastyczność mięśni, poprawia krążenie, zmniejsza poziom stresu, ujędrnia sylwetkę.

 

 

  1. 25 października 2016
  2. 13:59